Microsoftin ohjelmat ja palvelut, kuten Microsoftin tunnetuin palvelu eli Windows-käyttöjärjestelmä, ovat monelle tuttuja, jopa jokapäiväisissä askareissa käytettäviä tietoteknisiä ohjelmistoja ja palveluja. Erityisesti ammatti- ja opiskelukäytössä Microsoftin palvelut ovat hyödyllisiä, elleivät jopa edellytys työn tai opiskelun suorittamiselle. Koska Excelin olemassaolon ydin perustuu numeroiden ja lukujen pyörittämiseen, on vain luonnollista, että Exceliä eniten hyödyntävät ammattilaiset tekevät työtä taloushallinnon parissa. Millaisissa tehtävissä Excel sitten on hyvä apu taloushallinnon ammattilaiselle? Lue lisää tästä artikkelista.

Excel pähkinänkuoressa

Excel on taulukkolaskentaohjelma, joka toimii nykyään myös datan ja tietojen visualisointi- ja analysointityökaluna. Excel toimii solujen avulla niin, että yhdessä solussa on yksi arvo. Tämän takia esimerkiksi pitkät vuosiraportit tekevät yhdestä Excel-tiedostosta valtavan, mutta helposti kaavoitettavan ja visualisoitavan. Excel on saatavilla niin Windows- kuin Mac-käyttöjärjestelmille.

Excelistä on monipuoliseksi apuriksi taloushallinnon ammattilaiselle

Excel tarjoaa tuhansia erilaisia ratkaisuja numeroiden ja lukujen seurantaan. Excel-ohjelman avulla voidaan seurata hyvinkin tarkasti erilaisia lukuja erittäin monimutkaisin kaavoin, mutta Exceliä voi käyttää myös helposti esimerkiksi pienemmän yrityksen kirjanpidon seuraamiseen. Tärkeintä on, että taloushallinnon parissa työskentelevä henkilö tietää, että Excel tarjoaa ratkaisun melkein kaikkiin laskukaava- ja seurantakysymyksiin.

Budjetti ja sen tiettyyn ajanjaksoon liittyvä seuranta ovat kaikista yleisin tapa, mitä talouden kanssa työskentelevät henkilöt tekevät Excelissä. Budjettia on helppo seurata niin päivä-, viikko-, kuukausi- kuin vuositasolla Excelin avulla.

Kirjanpidon tekemistä voi myös harkita Excelin avulla. Kirjanpidon hoitaminen Excelillä on järkevää ja kustannustehokasta silloin, kun yritys on pieni. Tällöin pienen yrityksen kirjanpitoa, jota kutsutaan myös nimellä yhdenkertainen kirjanpito, voidaan helposti ja vaivattomasti tehdä Excelissä. Yhdenkertaista kirjanpitoa varten kirjanpidon tekijä tarvitsee oikeastaan vain kaksi saraketta Excelissä: yhden sarakkeen yrityksen tuloille, ja viereen sarakkeen, jossa näkyvät yrityksen kaikki menot. Hieman edistyneempää kirjanpitoa varten on olemassa niin ilmaisia kuin maksullisia kirjanpidon pohjia, joihin on helppo täyttää viikoittain oman yrityksen taloushallinnon ajantasaiset tiedot. Exceliä voi käyttää tietenkin myös monipuoliseen raportointiin ja analysointiin – ohjelma laskee tulokset automaattisesti, kun raportin haluava henkilö vain täyttää ohjelmaan tiedot.